"Ulusal Oyunlarımızı Öğrenmek Bir Şeref, Öğretmek İse Kutsallık Kazandırmaktır."K.Atatürk
Folklor genelde Halkoyunları ile eşanlamlıymış gibi kullanılır.Oysa folklor; halkın geleneğe bağlı maddi ve manevi kültürünü kendine özgü metotlarla inceleyen ,derleyen,araştıran,sınıflandıran ve halk kültürü üzerinde değerlendirmeler yapan bir bilimdir.Kısaca diyebiliriz ki; Folklor halk oyunlarıyla birlikte diğer öğeleri (gelenek, inanç, türkü…vb) de kapsayan bir kavramdır. Bu itibarla folklor oynanmaz,halk oyunları oynanır.Çeşitli bölgelerimizde tarihi ve coğrafi bir gerçek olarak değişik örneklerle gelişen ve çoğalan halk oyunları geleneği tabiat,insan,yurt sevgisi ve milli bütünlüğün en açık ifadesidir. Halk oyunları folklor biliminin bir bölümüdür. Belirli Özelliklerine Göre Halk Danslarının Bölümlenmesi Halk danslarının ortaya
çıkış koşullarını ve günümüz toplumundaki yerini kısaca belirledikten sonra,
bu dansların yansıttıkları zengin kültür öğelerine, sunuşlarına,
bölgelerine, belirli ortak özelliklerine... göre bölümlenmesinden söz
edebiliriz.
Halk danslarının
kümelendirilmesinde bir yol olarak bölgesel dağılış ele alınabilir. Ancak bu tür
kümelendirmeyi kesin çizgilerle belirlemenin güçlüğü vardır. Öncelikle
dansların bölgeler arasındaki geçişleri göz ardı edilemez. Sözgelişi halay
ele alındığında Orta Anadolu'nun dışında Doğu' da, Kuzey' de ya da başka
bölgelerde de rastlamak olanağı vardır .Dansların değişik nedenlerle bir
bölgeden ötekine geçişleri sonucu bir dansı salt bir bölgeye özgü saymamız
da olanaksızlaşır. ZEYBEK : Zeybek oyunları tek kişi tarafından oynandığı gibi teklerden oluşan bir daire halinde de oynanmaktadır. Zeybek oyunları, toplu olarak oynandığı zaman oyuncuların birbirlerine tutunmadan oynadıkları salma oyunlardır.Bu oyun türüne Ege Bölgesinde rastlanır Aydın, İzmir , Muğla, Denizli, Bilecik, Eskişehir , Kütahya,Çanakkale, Kastamonu, Uşak, Manisa, Balıkesir , Burdur ...
HALAY : Toplu, düz dizi biçiminde ve oyuncuların
birbirine tutunarak oynadığı oyun türüdür.Doğu,güneydoğu
ve Orta Anadolu’da davul zurna eşliğinde oynanır.Bitlis,
Bingöl, Diyarbakır, Elazığ, Malatya, Kahramanmaraş,Gaziantep, Erzurum,
Erzincan, Sivas, Mardin, Muş, Yozgat,Çorum, Adana, Ankara, Siirt, Hatay,
Tokat, Şanlıurfa...
HORON : Oyuncuların dizi biçiminde birbirine tutunarak oynadığı oyunlardır. Doğa yapısının sert ve dağlık oluşu, denizinin ve havasının kararsızlığı horon oyunlarında göze çarpar Doğu Karadeniz kıyılarında kemençe veya davul eşliğinde icra edilir Trabzon, Samsun, Artvin, Ordu, Rize... BAR : Toplu olarak ve genellikle düz dizi ya da yarım ay biçiminde, oyuncuların birbirlerine tutunarak oynadıkları disiplinli grup oyunlarına bar denir.Genellikle Doğu ve Kuzeydoğu Anadolu bölgesinde icra edilen bir oyun türüdür. Erzurum, Kars, Ağrı, Artvin, Gümüşhane, Bayburt, Erzincan...
HORA : Bu oyun Bar
ve Halaylar gibi el ele ya da kol kola tutuşularak disiplinli bir biçimde ve
dizi halinde oynanmaktadır.
Genellikle Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde
görülen bir oyun türüdür.Edirne, Kırklareli,
Tekirdağ, Çanakkale...
KARŞILAMA :
Karşılama iki kişinin karşılıklı durarak oynadıkları bir oyun biçimidir.
Çiftlerin karşılıklı olarak toplanmalarıyla bir grup halinde de
oynanmaktadır. Kız ve erkek karşılıklı çiftlerin karşılıklı iki sıra halinde
dizilmesiyle bir grup oyunu biçiminde de sürdürülmektedir. Karşılamalar
salma oyunlardır. Oyuncular birbirlerine tutunmazlar. Bazı karşılamalarda
bütün oyuncuların ellerinde birer mendil bulunur.Genellikle
Trakya’da, kısmen de Marmara’nın doğu ve güneyinde görülen bir oyun
türüdür.Edirne, Tekirdağ, Kırklareli, İzmit, Adapazarı, Çanakkale,Bursa,
Bilecik...
KAŞIK : Ellerinde ritim aracı olarak tahta kaşıklar bulundururlar.Güney Anadolu’nun Akdeniz’e uzanan kesimleri genellikle kaşıklı oyunlar bölgesi olarak gösterilir.Eskişehir , Afyon, Kütahya, Bilecik, Kırşehir , Konya, Mersin,Antalya, Bolu, Bursa...
BENGİ : Marmara Bölgesinin güneyinde genellikle Balıkesir
dolaylarında görülen bir oyun türüdür.Balıkesir,
Manisa, Bursa, Çanakkale...
MENGİ : Ege bölgesi ve Akdeniz Bölgesinin bazı illerinde bu oyun türüne rastlamak mümkündür.
TEKE ZORTLATMASI : Bu tür
de yine Türkiye’nin batı ve güney bölgelerinde oynanır.Antalya, Isparta,
Alanya v.b SEMAH : Genellikle Türk-Alevi topluluklarının özel ayin ve toplantılarında kendi
aralarında yaptıkları törenlerle ilgili oyunlardır.Türkiye’nin hemen hemen
her yerinde semahlara rastlamak mümkündür. Halk danslarının
kümelendirilmesinde izlenebilecek bir yol da konularına göre ayırımlamadır.
Bu kümelendirme değişik
biçimlerde yapılabilir: Örneğin bir ayırım dansçıların sayı ve cinsiyetine
göre yapılandır: Tek kişilik kadın dansları Estireyim mi (Bolu), Yoğurt
(Eskişehir)...; Tek kişilik erkek dansları Zeybek (Aydın), Misket
(Ankara)...; İki kişilik kadın dansları Ördek (Bolu), Mandalar
(Kırklareli)...; İki kişilik erkek dansları Hançer Barı (Erzurum), Kırka
Zeybeği (Eskişehir)...; toplu kadın dansları Güvercin (Erzurum), Çömüdüm
(Kütahya)...; Toplu erkek dansları Coşkun Çoruh (Artvin), Koçaklama
(Ağrı)...; Kadın-erkek karışık danslar Delilo (Elazığ), Dokuzlu
(Gaziantep)...
Bir başka ayırım da
dansın eşliğinin türkülü Bağ Belleme (Afyon), Çalgılı Bengi (Balıkesir) ya
da suskun Kılıç Kalkan (Bursa) oluşuna dayanmaktadır.
Bir başka ayrımlama
biçimi de dans adlarının anlamlarından kaynaklanır: Yer adı taşıyan danslar
Sivas Halayı (Sivas), Tavas Zeybeği (Denizli)...; renk adı belirten danslar
Sarı Zeybek (Antalya), Yeşilim (Konya)...; sayı adı taşıyan danslar Beş Ayak
(Malatya), On dört (Artvin)...; iş, meslek adı belirtilen danslar Kasap
(Edime), Yağcılar (İzmir), Ormancı (Kastamonu)...
Dansların bu değişik
ayırımlamalarının ardından konuları bakımından en sağlıklı kümelendirmeye
gelebiliriz:
Anadolu halk danslarının büyük bir bölümü taklitli, dramatik yapılı danslardır.Bu nitelikli danslar doğa olaylarını, günlük yaşamı, kadın erkek ilişkilerini, vuruşmaları, hayvanları taklide dayanır. Örneğin hayvan yansıma1ı danslardan Tavuk Ban (Erzurum) tavuğun hareketlerini; Ceylani (Kars) ceylanın yürüyüşünü; Serçe Oyunu (Gaziantep), serçe sıçramalarını taklit eder. Aynı biçimde Horoz Oyunu (Yozgat), Kurt Kuzu (Diyarbakır), Ördek (Bolu), Keklik (İçel), Ayı Oyunu (Bitlis), Kartal Oyunu (Bingöl) da hayvan taklitlerini konu edinir. İş ve günlük yaşamı taklit eden danslardan Tesi (Artvin) yün eğirmeyi Köy Halayı (Sivas) günlük
yaşamın değişik görüntülerini; Türkmen Kızı (İçel) hamur yoğurma, ekmek
yapma, yün eğirme hareketlerini taklit eder. Madımak (Sivas), Yayılı Halayı
(Yozgat), Kirman (Kayseri), İş Halay'ı (Sivas)... aynı küme içinde
değerlendirilebilecek danslardır.
Kadın-erkek ilişkilerinin
hareketlerle taklidine dayanan danslardan Sarı Zeybek (Sivas) ve Bıçak
(Elazığ) erkeğin kadına dil dökmesine ve sonunda beraberliklerini anlatır.
Aynı kümede Tekerleme, Kıskanç (Kars), Hürünü (Çorum), Sürdüm (Ankara),
Sudan Geçirme (Kütahya) dansları da sayılabilir.
Çarpışma ya da savaşı
konu alan danslar arasında Hançer Barı (Erzurum), Bıçak Horonu (Trabzon)
saldırma, vuruşma ve savunma taklitlerine dayanır. Çandırlı Tüfek Oyunu
(Giresun) dansçıların tüfeklerle belli bir noktaya ateş etme hareketlerine
dayanır.Kılıç ve Kalkan Oyunu (Bursa) dansçıların kılıç ve kalkan seslerine
uyarak oynadıkları bır oyundur. Doğa olaylarını konu edinen danslardan Uzundere (Kars) ve Coşkun Çoruh (Artvin) ırmağın akışını, coşkunluğunu canlandıran hareketleri taklitle anlatırken, Kavak (Erzurum) dansında da kavak ağacının rüzgarla hareketi canlandırılmaktadır.Doğa olgularını canlandıran danslar arasında Burçak Tarlası (Yozgat), Yayla Yolları (İçel), Yağmur Duası (Diyarbakır) Yağmur Yağar (Nevşehir), Sis Dağı (Giresun)... sayılabilir. |