Yurt 
			oyunlarının üç esas unsuru olan "Oyuncu, Çalgıcı ve Oyunlar" 
			maddelerini bazı özel şartlarıyla bir arada dikkate alabilmek için 
			önce "Oyuncular" bakımından şu yolda bir üçlü tarif üzerinde durmak 
			doğru olur:
			
			1. Erkeklerce oynananlar
			2. Kadınlarca oynananlar (kadın oyunları)
			3. Kadın - Erkek karma oyun çeşitleri.
			
			Karma oyun yürütülebilmesi için Doğu Anadolu'da en başta yakın 
			akraba olmak şarttır.
			
			Dört bir bucağımızda (yurt köşesinde) delikanlı zümrelerine verilegelmiş sıfatlar, onların oyuncularına da ş'mildir 
			(oyuncularını da kapsar). Ege'nin efe'si, Karadenizin uşağı, 
			Erzurum'un dadaşı, kendi oyunlarının da karakterlerinden sorumlu 
			kaldılar. koçaklık da öyledir.
			 
			
			Oyunların eşlik zemini olarak çalgı takımları dört bir bucağımızda 
			şu suretle as çok kümelenebilmişlerdi. Yukarı illerde yanı Kars, 
			Erzurum, Karaköse (Ağrı) ve dolayları da oyun çalgısı meydanlarda 
			(açık havada) her çeşit için davul - zurnadır. Kapalı yerde 
			oynanılacaksa davul - zurnanın yerini "meyi (mey)" ile "dömbelek" 
			çalgılarından bazen yalnız biri alır. Odada davul - zurna vurulması 
			kulağı yorar. "Davulun sesi uzaktan hoş gelir" atasözü bu zorluğun 
			eski ifadesidir.
			
			
			Bütün yurtta "davul" t'birinde maksat zurnalarıyla birlikte çalan 
			takımdır. Erzincan, Sivas, Çorum, Artvin, Van, Muş, Hakk'ri ve 
			yörelerinde çalgı takımı yine davul - zurnadır.
			
			Urfa 
			(Şanlıurfa), Mardin, Diyarbakır, Maraş (Kahramanmaraş), Gaziantep ve 
			dolaylarında darbuka ile telli sazlar hâkimmiş gibi görülürse de 
			asıl çalgı yine davul - zurnadır.
			
			Viçe 
			(Fındıklı'nın eski adı), Hopa, Pazar, Arhavi ve civarlarında "tulum" 
			hâkimdir. Sahilden Zonguldak ve Ereğli köylerine gelindikçe, 
			içerlerden de meselâ Kastamonu'ya doğru telli sazların bugün 
			çoğaldığı görülür. Giresun ve Ordu yörelerinde kez' kes'fet 
			(yoğunluk) vardır. Şimdiki durum böyledir. Oyunlara da gün görebilen 
			(rağbet edilen) çalgılar eşlik ediyor.
			
			Ege'ye kadar ki bucaklarda en tabiî açık hava çalgısı yine davul - 
			zurnadır. Odalarda telli sazlar iş görür. Rumeli'de de öye (Trakya 
			dahil)...
			
			
			Oyunlar: Yurt oyunları ana çizgilerine göre şöyle bir tasnife 
			bağlanabilir:
			
			1. Nanaylar,
			2. Halaylar,
			3. Yallılar, 
			4. Zeybekler,
			5. Barlar,
			6. Horanlar ve Horonlar,
			7. Tek oyunlar,
			8. Silâhlı oyunlar.
			
			Cümlesi (tamamı) birbirinden dallanmış ve zamanla aralarında tekrar 
			etkileşmiş görünüp, özelliklerini şöylece özetleyebiliriz:
			
			1. Nanaylar:
			En ağır oyunlar bunlardır. Çalgısız, yalnız türküsüyle ve kadın - 
			erkek birlikte oynanılır. "Nanay" adı, türkülerin kıta aralarında 
			geçen "nanay nay nanay" gibi nakaratında kin'yedir (dolayıdır). 
			Oyuncular serçe parmaklarla tutuşurlar iç içe halkalar hâlinde 40 - 
			50 kişi tarafından yürütülebilir. Oyun başı, önce bir mısralık türkü 
			söyler. Sonda bütün oyuncular aynı mısrayı tekrar ederler. Bazen de 
			türküler kız ve erkeklerin karşılıklı atışmalarıyla söylenir. Buna 
			yukarı illerde Hakışta (veya Akışta) adı verilir.
			
			2. Halaylar:
			Düşünülmüş bir iki etimolojik iz'hına rağmen halay t'biri, oyunun 
			belirli anlarında bir ağızdan oyunculara yükseltilen ve 
			çeşitlenmeyen "Yalah hey!" ünleminden bozulmadır.
			Bu grup oyunlar, ekseriyetle erkekler tarafından oynanır. Çalgısız, 
			yalnız türküyle yürütülen çeşitleriyle de karşılaşırlar. Kadınlı - 
			erkekli karmaları kez' (böylece) vardır. Erkek halayları hareket 
			bakımından Hanay ve Yallı'lardan daha hızlıdır. Daha ziy'de Sivas, 
			Çorum, Erzincan ve yöresinde hâkim görülüp Karadeniz ve Akdeniz 
			taraflarının bazı dar noktalarında da herhalde zamanla bu yolda 
			azalmış olarak gölgelerine rast gelinir. Sıralanışta, bu oyunlarda 
			çoğu zaman bel ve ellerde tutunuşlarla karşılaşırız.
			
			3. Yallılar:
			Çalgılı çalgısız (yani yalnız türküyle) oynanabildikleri gibi, 
			kadınlı - erkekli yürütülen çeşitleri de vardır. Omuzlardan 
			tutunularak oynanırlar. Tempo bakımından nanaylardan daha hızlıdır. 
			Bu grup oyunların yer adlarıyla nispetlendirildikleri görülür: Iğdır 
			Yallısı, Çıldır Yallısı, Süregelen Yallısı gibi.
			
			4. Zeybekler:
			Ege bölgesinde son merhalede mütek'sif (yoğunlaşmış, sıklaşmış) 
			kaldıkları için bunlara "Ege Oyunları" genel adını münâsip (uygun) 
			görenler (itib'rî surette) bulunmuştur. Ege bölgesi ile Balıkesir 
			dolayı ve Kastamonu havalisi bu zümreye dahildir. Fakat, en uzak 
			bucaklarda yer yer kalıntıları görülür. Adı geçen yerlerin 
			oyunlarını öbürlerinden ayrı tutan baskın özellik şudur: Ege 
			oyunları el ele tutuşmazlar. Oyuncular ayrı ayrı, fakat cümlesi 
			(hepsi) aynı tempo ve figürlerle, hem de tam bir beraberlik içinde 
			oynarlar. Öbürleri genel heyetiyle göze çarptıkları halde, bunlarda 
			her oyuncu ayrı ayrı dikkati çeker. Birliktelik içindeki bağımsızlık 
			âdeta ferdin yiğitlik güvenini canlandırır. Neticede oyuncunun 
			şahsiyet etkisi de oyunda fazlasıyla kalır (hissedilir).
			
			5. Barlar:
			Doğu Anadolu'nun üstün durumdaki oyun çeşitleri bu zümredendir. 
			Barlar ve az sonra anacağımız Horonlar (ve Horonlar) en canlı ve 
			hızlı oyunlarımızdır. Sırf (sadece) erkeklerce yürütülürler. Oyuncu 
			sayısında en kalabalık olanlar bu türdendir. Tutunuşta çeşitlilik 
			vardır. Bazı oyunlarda kişi sayısı tahdide uğramış 
			(sınırlandırılmış) bulunmakla beraber, bazılarında kayıt yoktur ve 
			olmayacaktır.
			
			6. Horanlar ve Horonlar:
			Giresun'un epey batısında Trabzon'un batı köylerine kadar ki 
			bölgenin Horan denile sıra oyunlarıyla Trabzon doğusunun Horon 
			denilen çeşitleri arasında bazı ted'hüller (birbirine girmeler) 
			kaydedilmiş olabilirse de, karakterde coğrafya şartlarına uygun 
			farklar vardır. Horan, bilinen en eski yazılı iml'dır. Kırım 
			Türklerini "koran" adlı sıra oyunları kez' (böylece) çağımıza kadar 
			ulaşabilmişlerdi. Horon kelimesine gelince; bu, horom gibi apayrı 
			bir oyun adından muhavveldir (kalmadır, değiştirilmiştir).
			
			En doğu Karadeniz topraklarımızda gün gören oyun çeşitleri grubu 
			Horonlardır. Horanlar ise Halaylara daha yakın kalarak orta 
			Karadeniz köylerinden bazen içerilere kadar davul - zurnayla 
			yürütülmekte devam edegelmişlerdir. Adında olduğu gibi icra 
			göreneğinde de eskilik horonlarda daha mahfuz () kalmış 
			görünmektedir.
			
			7. Tekli oyunlar:
			Bu zümrede (grupta) pek hoş oyunlar vardır. Üç kısma (bölüme) 
			ayrılabilirler: a) Erkek oyunları, b) Kadın Oyunları, c) Kadın - 
			Erkek karışlıklı oynayanlar. Sayıları hayli kabarıktır.
			
			8. Silâhlı oyunlar:
			Oyuncuların elinde kılıç - kalkan, hançer, bıçak gibi silâhlar 
			bulunarak sırf (sadece) erkekler tarafından oynanırlar. Her şekli 
			ayrı bir (kahramanlık) ruhu taşır. Yurdun dört bir bucağında 
			bunlardan vardır. Birkaçının adlarını hatırlatalım:
			
			Kılıç - Kalkan Oyunu ki birçok çeşitleri vardır: Köroğlu, Zincirli 
			Köroğlu, Bıçak Oyunu: Hançer barı gibi.