Ancak dansın zeybek dansı
olduğunu sanmaktayız. 2000
yılında Yunanistan/Atina’da
zeybek danslarının olup olmadığı
konusunda araştırmalar yaptık.
Konuyla ilgilenen yetkin
kişilerden, zeybek dansının Türk
dansı olarak bilindiğini, zeybek
danslarına benzer, Zeybekikos ve
Abdalikos’un Yunanistan
adalarında sevilen
danslardan olduğunu
öğrendik. Bodrum’da yaptığımız
bir çalışmada, kaynak kişiler
ünlü zeybeklerin zaman zaman
adalara geçtiklerini söylediler.
Resimde zeybeklerin kulaklarının
üstüne çiçek taktıkları
görülmektedir. Aydın, Muğla,
Milas ve Bodrum köylü erkekleri
tarafından başa çiçek takma
geleneği hala
yaşatılmaktadır. Bundan
ötürüdür ki, resmin bu illere
yakın Yunan adalarındaki bir
Bahar kutlama şenliğini
içerdiğini sanmaktayız. Resimde
zeybeklerin başı olan Efe, dans
edenleri izlemektedir.
Müzisyenlere bakıldığında bir
davul ve bir zurna görülmektedir.
Giyimlerinden adalı oldukları
sanılmaktadır.(TEOPİLOS
(Tanrı Dostu),
Yunanistan Merkez
Bankası Yayınları, 1967.)
Yukarıda yaptığımız açıklamalar,
yazılı belgeler, resimler ve
fotoğraflardan çıkardığımız
sonuçlara göre kurum içi zeybek
danslarında;
1- Danslar mutlaka zeybek giysileri ile icra edilir. Zeybek giysileri
zaman, mekan ve kurumun
hiyerarşik yapısına, emrinde
olunan Efelere göre değişiklik
gösterir.
2- Danslar efelik, kızan alma,
evlenme, düğün, muhabbet gibi
zeybeklik geleneğinin gereği
olan törenlerde ve bu törenlerin
yapıldığı mekanlarda icra edilir.
3- Efeler tek başına, kızanlar ise birlikte, solo veya toplu dans
niteliğinde icrada bulunurlar.
4- Dans süresi icracılara bağlı olarak coşku ve tatminle sınırlıdır.
5- Efeler, kendilerine ait, danslarını, zeybek danslarının genel tavrı
içinde, kendi stilleriyle icra
ederler.
6- Zeybek danslarında, parmak şıklatılır.
7. Oyun aracı olarak bıçak, yatağan, tüfek, tabanca, vb. araçlar
kullanılır.
8- Dansa başlamadan evvel, dansa konsantrasyonu sağlayan serbest gezinleme
yapılır. Bu sırada ezgi ve
ritmde tam olarak algılanır.
9- Dans esnasında coşkuyu arttıran zeybek naraları atılır. Bu naraların
müzikal bir seyri vardır.
10- Dans sırasında fiziksel üstünlüğü belirten, hareketler serisini yapma
yeteneği sergilenir.
11- Gelenek içerisinde kalınarak, hareket serisinin icrasında taklitten
kaçınılır. Bu anlamda
yaratıcılık önemlidir.
12- Dans icrasında doğaçlama geleneği vardır ve solo danslarda doğaçlama
yapılır.
13- Dans, eşlikli veya eşliksiz (yalnızca ritm yada şan) icra edilebilir.
14- Danslara, zeybeklerin kendi yanlarında taşıdıkları ve icra ettikleri,
taşıması kolay çalgılardan olan
cura, bağlama gibi çalgıların
yanı sıra yöre ustaları
tarafından icra edilen davul,
zurna gibi çalgılarda eşlik eder.
15- Zeybekler davetli oldukları törenlere başlarında Efeleri ile birlikte
gelir ve topluca terk ederler.
Bu gibi törenlerde birden çok
grup var ise, dans etme sırasını
ve disiplinini belirleyen
kişiler vardır. Bunlara
gelenekte “Yasakçı” denir. Bu
kişiler törendeki dans
organizasyonunu sağlarlar.
16- Dansın icrası sırasında töre gereği bir diğer kişi veya kişiler dansa
katılamaz.
17- Düğün törenlerinde -dansın icrası esnasında- dans edeni yüceltmek için
müzik icra edenlere, diğer
kişiler tarafından para verilir.
Buna “Para Basma” veya “Çevirme”
denir.
18- Dansa kalkan zeybeklerin silahları oyun esnasında Efe’nin gözetiminde
bulunur.
19- Dans icra eden kızan veya kızanlar icra alanına gelince dans öncesi ve
sonrası, önce kendi liderini
sonra da halkı selamlar. Efeler
ise öncelikle diğer Efeler olmak
üzere halkı da selamlar.
II. “Zeybeklik Kurumu” Dışındaki Zeybek
Dansları:
“Zeybek sıfatı nerelerde bilinmişse,
zeybekler nerelere ulaşabilmişse
oralarda zeybeklikten ve
danslarından izler bulunur”
yaklaşımı, halk kültürü
anlamında doğru bir yaklaşımdır.
Çünkü Batı Anadolu’daki zeybek
danslarının doğmasına neden olan;
zeybek ve zeybeklik kültürüdür.
Hatta Yunan adalarında icra
edilmekte olan Abdalikos ve
Zeybekikos’un bu kültürden
etkilendiği de söylenebilir. Bu
nedenle zeybek danslarının yoğun
olduğu yörelerde dansların kurum
ile olan bağlantıları açıkça
görülmektedir. Bu bakımdan başta
Aydın olmak üzere Muğla, Denizli,
Çanakkale, İzmir, Manisa, Uşak
ve Kütahya illerindeki zeybek
danslarının diğer yörelere göre
adım, hız, ezgi, ritm olarak
daha orijinal ve zeybeklik
kurumu danslarına daha yakın
olduğunu tahmin edebiliriz.
Halk Kültürü
çerçevesindeki Zeybek Dansları
ile ilgili olarak elimizdeki en
eski belge, Yunanistan’da Alkis
Raftis tarafından yayınlanan
XOPOS 1900 adlı kitabın 45 nolu
kartpostalında o yıllardaki
İzmir/Ödemiş Zeybek Danslarının
halk kültürü içindeki icrasını
göstermektedir.(Mahmut Ragıp Gazimihal;Türk
Halk Oyunları Kataloğu III. Cilt,
TC. Kültür Bakanlığı Yayınları,
Ankara, s.215.)Kitaptaki
kartpostala ait yazılı
bilgilerin Yunanca’dan çevirisi
şöyledir: “Ödemiş Türk Dansı
1921, Yunan askerinin Mikro
Asya’ya (Anadolu) çıkmasıyla bu
yeni topraklarla ilgili kartlar
basılıyor. Bunlardan bir tanesi
bir Türk’ü kısa pantolonuyla
kahvenin önünde dans ederken
gösteriyor. Müzik enstrümanları
2 davul, 2 zurna ve küçük bir
Timbana’lardır.
|
Fotoğrafa bakıldığında zeybek dansına eşlik eden çalgılar, zeybek dansını
icra eden ve izleyiciler üç
farklı planda görülmektedir.
İzleyenler üstü kuru ot veya
kamışlarla kapalı, gölgelik
altında bulunan köylü, esnaf,
memurdan oluşan halk oturarak
veya ayakta durarak zeybek
dansını izliyorlar. Oyuna eşlik
eden çalgı takımı zeybek
giysilerine benzer ancak
birbirinden farklı giysiler
giyinmişler. Duvar gölgesinde
yere serilmiş iki hasır
üstünde oturmaktadırlar. İki
zurnacı, iki davulcu ve bir
kudümcüden oluşan beş kişilik
bir ekiptir. Zurnalar ve kudümcü
(yörede bu çalgıya “Debildek” de
denir) oturmaktadır. Davullar
bugün için Aydın’daki çalgı
takımlarının davullarıyla hemen
hemen aynıdır. Yaklaşık 40 cm.
çapında 25 cm. genişliğindedir
ve çalanların omzuna asılmıştır.
Zurnalar ise günümüzde yörede
kullanılan kaba zurnalardan çok
farklıdır. 25-30 cm. kadar olan
cura zurna görünümdedir. Ritm
aracı olarak günümüzde kullanımı
terk edilen bir de kudüm vardır
ve çubuklarla çalınmaktadır.
Müzik icra edenlerin tamamı,
kısa dizlik denilen bir tür
potur giymişlerdir. Bu gruba
bakıldığında oyalı fes giyenin
baş zurnacı (asıl melodiyi çalan)
olduğu anlaşılmaktadır.(HASIR:
Saz ya da kabuk, yaprak gibi bir
bitki maddesi ile örülmüş taban
örtüsü.)
Dans eden kişiye bakıldığında ise solo nitelikli bir zeybek dansı icra
ettiği görülmektedir. Giysisi
ise o günkü geleneksel halk
giyimidir. Ödemiş köylerinde
kullanılan ham bezden yapılma
kısa dizlik, geniş bel kuşağı
üzerine kolon kuşak dolanmıştır.
Belde ön kısma kuşak arasına bir
de ipekli Ödemiş işi damat
mendili sarkıtılmıştır. Üstünde
Ödemiş dokuması olduğunu
sandığımız çitare kumaştan
camadana benzer bir giyim
parçası bulunmaktadır. Başa fes
giyilerek etrafına yazma
dolanmıştır.
1921 yılında Yunan işgali sırasında gayri Müslimlerin de yaşadığı
Ödemişteki bu zeybek dansının;
hareket ve icra tarzıyla
yaklaşık 30 yıldır Aydın, Muğla,
Denizli, Manisa illerinde alanda
yaptığımız tespit çalışmaları
sırasında gördüklerimizden çok
farklı olmadığını sanmaktayız.
Halk Kültürü içindeki dansları diğer danslardan ayıran önemli bir konu da
dansta TAVIR’dır. Diğer bir
deyişle dansın karakteridir.
Zeybek danslarında yiğitlik,
mertlik gibi kavramlar konu
edildiğinden, danslarında bu
kavramları yansıtır biçimde icra
edildiğini görüyoruz. Bireyin
içinde yaşadığı toplumdan
kazandığı kültürel ve sosyal
birikimlerini, dans esnasında,
kendine eşlik eden ezgi ve
ritmle çakıştırarak ortaya
koyduğu hareket veya hareket
serisidir şeklinde
tanımlayabileceğimiz tavır
kavramını, bireyden başlamak
üzere, yöresel ve bölgesel
olarak konu edebiliriz. Ayrıca
coğrafik ve kültürel yapı,
cinsiyet, eşlik çalgılar, kişi
sayısı, dans için kullanılan
araçlar, hız (süre), oyun
tavrının oluşumunda önemli
etkenlerdir. Dansın aitliği
konusunda belirleyici
özelliği vardır. Bu bağlamda
zeybek danslarını;
1-
Yörelere göre (Aydın,
İzmir, Muğla, Milas vb.)
2-
Kültürel yapılanmaya göre
(Yörük, Türkmen, Manav, Göçmen,
Şehirli, Köylü vb.)
3-
Cinsiyetine göre (Erkek,
Kadın, Karma )
4-
Kullanılan oyun
araçlarına göre (Kaşık, Bıçak,
Yatağan, Tüfek, Tabanca vb.)
5-
Eşlik çalgılarına göre (Davul,
Zurna, Bağlama vb.)
6-
Kişi sayısına göre (Tek,
Solo, Toplu)
7-
Metronomuna ( hızına )
göre ( Çok Ağır – Largo, Ağır –
Larget - Adagio, Kıvrak –
Andante ) sınıflamak mümkündür.
Fotoğraflardan ikonografi yoluyla analiz etmeye çalıştığımız ve alanda
yaptığımız belgeleme
çalışmalarını da esas alarak,
ayrıca konu ile ilgili yazılı
kaynakları da dikkate alarak
zeybeklik kurumu dışındaki
zeybek dansları için
çıkardığımız sonuçlara göre;
|
İkiparmak Zeybek
Oyunu,Aydın-Bağarası
(Türk Halk
Oyunlarını video ile
belgeleme
çalışmasından Nisan
2002 A. Karademir
arşivi) |
1- Dansların icrası sırasında, zeybeklik kurumunda ya da Halk Oyunu
topluluklarında olduğu gibi özel
giysi giyilmemektedir. Danslar
güncel giysilerle icra
edilmektedir.
2- Genellikle ağır (Larget, Adagio) ve çok ağır (Largo) (Aydın
Bağarası’nda davul zurna
eşliğinde icra edilen zeybek
danslarının bir ölçüsü 35 saniye
sürelidir) zeybek dansları solo
niteliklidir. Bu dansların
icrasında doğaçlama esastır.
3- Çok ağır (Largo) zeybekler davul-zurna, ağır (Larget, Adagio) zeybekler
davul-zurna yada klarnet, keman,
cümbüş, darbuka ve teke yöresi
zeybekleri davul-zurna yada
bağlama, cura, kemane, sipsi,
darbuka eşliğinde icra
edilmektedir.
4- Yalnız kadınlar tarafından icra edilen zeybekler davul-zurna, eşliksiz
ya da ritm (dümbek, darbuka,
çömlek, bakraç) eşliğinde icra
edilmektedir.
5- Danslar yalnız kadınlar tarafından ve yalnız erkekler tarafından icra
edildiği gibi birlikte icra
edildiği de görülmektedir.
6- Danslar törenlerin yapıldığı, köy meydanı, avlu, sokak, özel düğün
salonu dans pisti gibi yerlerde
icra edilmektedir.
7- Dansçılar danslarını geleneğe bağlı kalarak, geleneksel formlar olan
çember veya düz sırada karşılama
biçiminde icra etmektedir.
8- Dansçılar, çoğunlukla dans alanına, eşlik çalgıları dans ezgisini
icraya başladıktan sonra
çıkarlar. Ezgi ve ritmi iyice
kavradıktan sonra dans etmeye
başlarlar. Dansta doyuma
ulaşınca bitirirler. Eğer doyum
sağlanmamışsa birden çok dans
icra edilebilir.
9- Dansçılar, zeybek dansının yanı sıra başka geleneksel danslar da icra
edebilirler.
10- Geleneksel tarzda icra edilen zeybek dansı ritm yapısı
(düzümü) aynı olmak koşulu ile
farklı ezgilerle, aynı hareket
serisiyle icra edilebilir.
11- Dansların
icrası sırasında oyun araçları
kullanılmaktadır (Kaşık, zil,
kılıç, bıçak, tüfek, tabanca
vb.).
12- Aynı anda birden fazla kişi,
toplu ve birlikte icrada
bulunduğu gibi, solo dans
niteliğinde de toplu icrada
bulunabilirler.
13- Dans icracıları, dansları öncelikle kendileri için icra
ederler, beğendirme kaygıları
olsa bile, ön planda değildir.
14- Dansların icrası sırasında kendileri için ve izleyenlerce ahenk
yaratılmak amacıyla, uyumlu
coşku bağırmaları yaparlar.
Zeybeklik kültürünü, zeybek dansları ile, zeybeklik kurumu ve halk
kültürü içinde, somut belgeler
ışığında değerlendirerek
sonuçlandırmaya çalıştık.
Dileğimiz, ülkemizde öncelikli olmak üzere uluslararası alanda bu
kültürden yararlanılarak
bilimsel ve sanatsal ağırlık
taşıyan yeni eserler
yaratılmasıdır.
Öğr. Gör.
Abdurrahim KARADEMİR
(Ege
Üniversitesi Devlet Türk
Musıkisi Konservatuvarı Türk
Halk Oyunları Bölümü İcra
Anasanat Dalı Başkanı)
Teşekkürlerimizle
YARARLANILAN
KAYNAKLAR
AKDOĞU,
Onur: Zeybek
Kelimesinin Kökeni,
İzmir-Karşıyaka Belediye Konservatuvarı
Dergisi, Sayı 2, Nisan 1998,
İzmir.
ARMAĞAN, Munis:
“Kısa Don”, Efeler,
Aydın Valiliği İl Özel İdaresi
Yayını,
Aydın 1991).
ARMAĞAN, Munis:
Batı Anadolu
Tarihinde İlginç Olaylar,
Uğur Ofset Matbaası, İzmir
1984.
ARSUNAR, Ferruh:
Batı Anadolu’da
Zeybekler ve Zeybek Oyun
Havaları, Kültür Bakanlığı,
HAGEM Arşivi, Y.B. 79.0008
(Yayınlanmamış Çalışma).
AVCI,
A. Haydar:
“Zeybeklik ve Zeybekler”, Bir
Başkaldırı Geleneğinin Toplumsal
ve Kültürel Boyutları,
Verlag Anadolu GmbH, D-
Hückelhoven, Almanya 2001.
AVCI, A. Haydar:
“Zeybeklik ve
Zeybekler”, Folklor/Edebiyat
Dergisi, Sayı 12,
Kasım-Aralık 1997, Ankara.
AVCI, A. Haydar:
“Sosyal
İsyancılık ve Zeybekler”,
Folklor/Edebiyat
Dergisi,
Sayı 13, Mart-Nisan 1998,
Ankara.
AVCI, A. Haydar:
“Zeybeklikte Töre
ve Törenler”,
Yol-Bilim-Kültür-Araştırma
Dergisi,
Sayı 2, Ekim-Kasım 1999, Ankara.
AYDIN, Ali Fuat:
“Kuruoğlu Zeybeği”,
Halkbilimi Dergisi, Sayı
3,
İlkbahar/Yaz 1999, ODTÜ Türk
Halk Bilimi Topluluğu Yayın
Organı, Ankara.
BARIN, Nasuh:
Batı Dans
Tarihi, Kültür Bakanlığı
Yayınları, Türk Tarih Kurumu
Basımevi, Ankara, 1999.
BAYATLI, Osman,
: Bergama’da Milli
Oyunlar, Bergama Halkevi
A. YILMAZ Yayını, İzmir 1942.
BAYATLI, Osman:
Ege’de Zeybek Oyunları ve
Havaları, Nefaset Matbaası,
İzmir 1943.
BAYINDIR, H.
Hilmi: Tarihte
Zeybeklik ve Musikisi, Aydın
İli Antik Kalıntıları Koruma ve
Müzeleri Geliştirme Derneği
Yayını, Aydın 1964.
BAYKARA, Tuncer:
Zeybekler (Zeybek
Elbisesi Giyme Yasağı),
Belgelerle Türk Tarihi
Dergisi, Cilt 4, Sayı 22, Temmuz
1969, İstanbul.
CEZAR,
Mustafa:
Sanatta Batıya Açılış ve Osman
Hamdi, Erol Kerim Aksoy
Kültür Eğitim Spor ve Sağlık
Yayınları, 2.Baskı, 1995.
ÇİNE, Hamit:
Zeybek
Oyunlarımız (Kendi yayını.
Yayın yeri ve yılı belli değil).
ÇİNE, Hamit:
Burdur’dan Damlalar -
Folklor, Uyan Matbaası, İzmir
1989.
DEMİRSİPAHİ, Cemil:
Türk Halk Oyunları, Türkiye
İş Bankası Kültür Yayınları,
Ankara 1975.
DORUK,
Yaşar:
“Bergama Bengisi ve Efe Naraları
Üzerine Bir İnceleme”, Türk
Halk Müziği ve Oyunları Dergisi,
Cilt. 1, Sayı 5, Ocak-Şubat-Mart
1983, Ankara.
ERÖZ, Mehmet:
“Zeybeklik ve
Zeybekler”,
Milli Kültürümüz
ve
Meselelerimiz
kitabında, Kültür Bakanlığı,
Ankara 1996.
GAZİMİHAL, M.
Ragıp: Türk Halk Oyunları
Kataloğu, Cilt 1, Kültür
Bakanlığı
HAGEM Yayını, Ankara 1991, Cilt
2, Ankara 1997, Cilt 3, Ankara
1999.
HALİKARNAS
BALIKÇISI: “Eski Anadolu
İnançlarından Zeybeklere”,
Cumhuriyet Gazetesi, 22-26
Temmuz 1965.
KARADEMİR,
Abdurrahim: “Zeybek Oyunlarında
Sahneleme ve Sahne Düzenleri”,
Türk Halk
Oyunlarının Sah. Karşılaşılan
Prob.Sempozyumu-1987,
Kültür Bakanlığı MİFAD
Yayını,
Ankara 1988.
KARADEMİR,
Abdurrahim: “Dünden Bugüne
Zeybekler ve Oyunları”,
Efeler, Aydın 1991.
KEPPEL, Major
George: Narrative of a
Journey Across the Balkans in
the years 1829-1830. Cilt 2,
London 1831.
OĞULTÜRK, Halil:
“Zeybek Oyunları,Yöre,
Tür ve Giyim Kuşamları”, TFA,
Cilt 17,
Sayı 327, Ekim 1976.
OĞULTÜRK, Halil:
“Türk Halk Oyunlarından
Zeybek Oyunları”,
1.
Uluslararası Türk
Folklor Semineri Bildirileri,
3.Cilt, Halk Müziği-Oyun-Eğlence,
Kültür Bakanlığı MİFAD Yayını,
Ankara 1977.
OSMAN HAMDİ BEY
ve Marie De LAUNAY:
1873 Yılında
Türkiye’de Halk
Giysileri-Elbise-i Osmanniyye,
Sabancı Ünv.Yayını, İstanbul
1999, 2. Baskı (Bu kitabın ilk
baskısı 1873
yılında
Viyana’da yapılmıştır.)
ÖZBOYACI, İsmail:
“Zeybekler”, TFA,
Cilt 19, Sayı 363, Ekim 1979 (Aynı
yazı, Türk Halk Müziği ve
Oyunları Dergisi, Cilt 1, Sayı
3, Temmuz-Ağustos-Eylül 1982).
ÖZBOYACI, İsmail:
“Ege’de Zeybek Giyimi
ve Kışlık Olarak Kullanılan Aba”,
3. Milletlerarası
Türk Folklor Kongresi
Bildirileri,
Cilt. 5-Maddi Kültür, Kültür ve
Turizm Bakanlığı MİFAD
Yayını,
Ankara 1987.
ÖZKAYNAK, Kemal:
Efelerden Haber,
C.H.P. Basımevi, Aydın 1946.
SAĞDIÇ, Ozan:
“Aydın”, Aydın
Valiliği Yayını, Aydın 1988.
ŞAPOLYO, Enver
Behnan: “Efe, Zeybek, Kızan...
Yaşayışları ve Adetleri”,
Türk
Yurdu Dergisi,
Yıl 1, Sayı 1 (234), Temmuz
1954, Ankara.
ŞAPOLYO, Enver
Behnan: Mezhepler ve
Tarikatlar Tarihi, Türkiye
Yayınevi,
İstanbul 1964.
ŞÖLEN, Asaf
Gökbel: Aydın İli
Tarihi-1, İstanbul 1936.
TARANÇ, Berrak:
Ege Bölgesinde
Yaşayan Halk Müziği Ezgileri,
Zeybekler ve
Ellialtı Ezginin Çeşitli
Yönleriyle Kataloglanması,
Ege Üniversitesi DTMK Yayını,
İzmir 1988.
TEXİER, Charles:
Asie Mineure
Description Geographique,
Historique, ET Archéologique ET
des Villes De La Chersonnése
D’ASİE,
Cilt 2, Paris Imprimeurs de
L’ınstitut De France 1862.
TÜRKOĞLU,
Sabahattin: “Zeybek ve Efe
Sözcükleri”, TFA, Cilt
17, Sayı 334, Mayıs 1977.
TÜRKOĞLU,
Sabahattin: “Tarih İçinde
Zeybek Kıyafeti”,
3. Milletlerarası
Türk
Folklor Kongresi
Bildirileri,
Cilt 5-Maddi Kültür, Kültür Bakanlığı
MİFAD Yayını, Ankara 1987.
TÜRKOĞLU, Sabahattin: “Erkek
Kıyafetlerimiz ve Türkiye’deki
Dağılımı Konusunda Bir Harita
Denemesi”, 5. Milletlerarası
Türk Halk Kültürü Kongresi,
Maddi Kültür Seksiyon
Bildirileri, Kültür
Bakanlığı HAGEM Yayını, Ankara
1997.
ÜSKÜP, Şeref:
Çakıcı
Efe, Hür Efe Matbaası, İzmir
1975.
ÜSKÜP, Şeref:
Hey
Gidinin Efesi, Hür Efe
Matbaası, İzmir 1988.
ÜSKÜP, Şeref:
Milli
Mücadelede Efeler, Hür Efe
Matbaası, İzmir 1992.
YAVİ, Ersal:
Efeler-Eylemleri-Töreleri-Dansları-Giysileri,
Aydın
Valiliği İl Özel İdaresi Yayını,
Aydın 1991.
YAZICIOĞLU, Vehbi:
“Bergama Zeybek Oyunları
Öğretimi”,
Türk Halk Müziği
ve Oyunları
Dergisi,
Cilt 1, Sayı 8,
Ekim-Kasım-Aralık 1983.
YETKİN, Dr. Sabri:
Ege’de Eşkıyalar,
Tarih Vakfı Yurt Yayınları,
İstanbul