Ancak dansın zeybek dansı 
												olduğunu sanmaktayız. 2000 
												yılında Yunanistan/Atina’da 
												zeybek danslarının olup olmadığı 
												konusunda araştırmalar yaptık. 
												Konuyla ilgilenen yetkin 
												kişilerden, zeybek dansının Türk 
												dansı olarak bilindiğini, zeybek 
												danslarına benzer, Zeybekikos ve 
												Abdalikos’un Yunanistan 
												adalarında sevilen
												
												 danslardan olduğunu 
												öğrendik. Bodrum’da yaptığımız 
												bir çalışmada, kaynak kişiler 
												ünlü zeybeklerin zaman zaman 
												adalara geçtiklerini söylediler. 
												Resimde zeybeklerin kulaklarının 
												üstüne çiçek taktıkları 
												görülmektedir. Aydın, Muğla, 
												Milas ve Bodrum köylü erkekleri 
												tarafından başa çiçek takma 
												geleneği hala
												
												 yaşatılmaktadır. Bundan 
												ötürüdür ki, resmin bu illere 
												yakın Yunan adalarındaki bir 
												Bahar kutlama şenliğini 
												içerdiğini sanmaktayız. Resimde 
												zeybeklerin başı olan Efe, dans 
												edenleri izlemektedir. 
												Müzisyenlere bakıldığında bir 
												davul ve bir zurna görülmektedir. 
												Giyimlerinden adalı oldukları 
												sanılmaktadır.(TEOPİLOS 
												(Tanrı Dostu), 
												Yunanistan Merkez 
												Bankası Yayınları, 1967.)
												
												Yukarıda yaptığımız açıklamalar, 
												yazılı belgeler, resimler ve 
												fotoğraflardan çıkardığımız 
												sonuçlara göre kurum içi zeybek 
												danslarında;
												1- Danslar mutlaka zeybek giysileri ile icra edilir. Zeybek giysileri 
												zaman, mekan ve kurumun 
												hiyerarşik yapısına, emrinde 
												olunan Efelere göre değişiklik 
												gösterir.
												
												2- Danslar efelik, kızan alma, 
												evlenme, düğün, muhabbet gibi 
												zeybeklik geleneğinin gereği 
												olan törenlerde ve bu törenlerin 
												yapıldığı mekanlarda icra edilir.
												3- Efeler tek başına, kızanlar ise birlikte, solo veya toplu dans 
												niteliğinde icrada bulunurlar.
												4- Dans süresi icracılara bağlı olarak coşku ve tatminle sınırlıdır.
												5- Efeler, kendilerine ait, danslarını, zeybek danslarının genel tavrı 
												içinde, kendi stilleriyle icra 
												ederler.
												6- Zeybek danslarında, parmak şıklatılır.  
												 
												7. Oyun aracı olarak bıçak, yatağan, tüfek, tabanca, vb.  araçlar 
												kullanılır.
												8- Dansa başlamadan evvel, dansa konsantrasyonu sağlayan serbest gezinleme 
												yapılır. Bu sırada ezgi ve 
												ritmde tam olarak algılanır.
												9- Dans esnasında coşkuyu arttıran zeybek naraları atılır. Bu naraların 
												müzikal bir seyri vardır.
												10- Dans sırasında fiziksel üstünlüğü belirten, hareketler serisini yapma 
												yeteneği sergilenir.
												11- Gelenek içerisinde kalınarak, hareket serisinin icrasında taklitten 
												kaçınılır. Bu anlamda 
												yaratıcılık önemlidir.
												12- Dans icrasında doğaçlama geleneği vardır ve solo danslarda doğaçlama 
												yapılır.
												13- Dans, eşlikli veya eşliksiz (yalnızca ritm yada şan) icra edilebilir.
												
												
												14- Danslara, zeybeklerin kendi yanlarında taşıdıkları ve icra ettikleri, 
												taşıması kolay çalgılardan olan 
												cura, bağlama gibi çalgıların 
												yanı sıra yöre ustaları 
												tarafından icra edilen davul, 
												zurna gibi çalgılarda eşlik eder.
												15- Zeybekler davetli oldukları törenlere başlarında Efeleri ile birlikte 
												gelir ve topluca terk ederler. 
												Bu gibi törenlerde birden çok 
												grup var ise, dans etme sırasını 
												ve disiplinini belirleyen 
												kişiler vardır. Bunlara 
												gelenekte “Yasakçı” denir. Bu 
												kişiler törendeki dans 
												organizasyonunu sağlarlar.
												16- Dansın icrası sırasında töre gereği bir diğer kişi veya kişiler dansa 
												katılamaz.
												17- Düğün törenlerinde -dansın icrası esnasında- dans edeni yüceltmek için 
												müzik icra edenlere, diğer 
												kişiler tarafından para verilir. 
												Buna “Para Basma” veya “Çevirme” 
												denir.
												18- Dansa kalkan zeybeklerin silahları oyun esnasında Efe’nin gözetiminde 
												bulunur.
												19- Dans icra eden kızan veya kızanlar icra alanına gelince dans öncesi ve 
												sonrası, önce kendi liderini 
												sonra da halkı selamlar. Efeler 
												ise öncelikle diğer Efeler olmak 
												üzere halkı da selamlar.  
												II.  “Zeybeklik Kurumu” Dışındaki Zeybek 
												Dansları:
												“Zeybek sıfatı nerelerde bilinmişse, 
												zeybekler nerelere ulaşabilmişse 
												oralarda zeybeklikten ve 
												danslarından izler bulunur” 
												
												yaklaşımı, halk kültürü 
												anlamında doğru bir yaklaşımdır. 
												Çünkü Batı Anadolu’daki zeybek 
												danslarının doğmasına neden olan; 
												zeybek ve zeybeklik kültürüdür. 
												Hatta Yunan adalarında icra 
												edilmekte olan Abdalikos ve 
												Zeybekikos’un bu kültürden 
												etkilendiği de söylenebilir. Bu 
												nedenle zeybek danslarının yoğun 
												olduğu yörelerde dansların kurum 
												ile olan bağlantıları açıkça 
												görülmektedir. Bu bakımdan başta 
												Aydın olmak üzere Muğla, Denizli, 
												Çanakkale, İzmir, Manisa, Uşak 
												ve Kütahya illerindeki zeybek 
												danslarının diğer yörelere göre 
												adım, hız, ezgi, ritm olarak 
												daha orijinal ve zeybeklik 
												kurumu danslarına daha yakın 
												olduğunu tahmin edebiliriz.
												
												
												Halk Kültürü 
												çerçevesindeki Zeybek Dansları 
												ile ilgili olarak elimizdeki en 
												eski belge, Yunanistan’da Alkis 
												Raftis tarafından yayınlanan 
												XOPOS 1900 adlı kitabın 45 nolu 
												kartpostalında o yıllardaki 
												İzmir/Ödemiş Zeybek Danslarının 
												halk kültürü içindeki icrasını
												göstermektedir.(Mahmut Ragıp Gazimihal;Türk 
												Halk Oyunları Kataloğu III. Cilt, 
												TC. Kültür Bakanlığı Yayınları, 
												Ankara, s.215.)Kitaptaki 
												kartpostala ait yazılı 
												bilgilerin Yunanca’dan çevirisi 
												şöyledir: “Ödemiş Türk Dansı 
												1921, Yunan askerinin Mikro 
												Asya’ya (Anadolu) çıkmasıyla bu 
												yeni topraklarla ilgili kartlar 
												basılıyor. Bunlardan bir tanesi 
												bir Türk’ü kısa pantolonuyla 
												kahvenin önünde dans ederken 
												gösteriyor. Müzik enstrümanları 
												2 davul, 2 zurna ve küçük bir 
												Timbana’lardır.
													
														
														
														  | 
													
												
												Fotoğrafa bakıldığında zeybek dansına eşlik eden çalgılar, zeybek dansını 
												icra eden ve izleyiciler üç 
												farklı planda görülmektedir. 
												İzleyenler üstü kuru ot veya 
												kamışlarla kapalı, gölgelik 
												altında bulunan köylü, esnaf, 
												memurdan oluşan halk oturarak 
												veya ayakta durarak zeybek 
												dansını izliyorlar. Oyuna eşlik 
												eden çalgı takımı zeybek 
												giysilerine benzer ancak 
												birbirinden farklı giysiler 
												giyinmişler. Duvar gölgesinde 
												yere serilmiş iki hasır 
												üstünde oturmaktadırlar. İki 
												zurnacı, iki davulcu ve bir 
												kudümcüden oluşan beş kişilik 
												bir ekiptir. Zurnalar ve kudümcü 
												(yörede bu çalgıya “Debildek” de 
												denir) oturmaktadır. Davullar 
												bugün için Aydın’daki çalgı 
												takımlarının davullarıyla hemen 
												hemen aynıdır. Yaklaşık 40 cm. 
												çapında 25 cm. genişliğindedir 
												ve çalanların omzuna asılmıştır. 
												Zurnalar ise günümüzde yörede 
												kullanılan kaba zurnalardan çok 
												farklıdır. 25-30 cm. kadar olan 
												cura zurna görünümdedir. Ritm 
												aracı olarak günümüzde kullanımı 
												terk edilen bir de kudüm vardır 
												ve çubuklarla çalınmaktadır. 
												Müzik icra edenlerin tamamı, 
												kısa dizlik denilen bir tür 
												potur giymişlerdir. Bu gruba 
												bakıldığında oyalı fes giyenin 
												baş zurnacı (asıl melodiyi çalan) 
												olduğu anlaşılmaktadır.(HASIR: 
												Saz ya da kabuk, yaprak gibi bir 
												bitki maddesi ile örülmüş taban 
												örtüsü.)
												Dans eden kişiye bakıldığında ise solo nitelikli bir zeybek dansı icra 
												ettiği görülmektedir. Giysisi 
												ise o günkü geleneksel halk 
												giyimidir. Ödemiş köylerinde 
												kullanılan ham bezden yapılma 
												kısa dizlik, geniş bel kuşağı 
												üzerine kolon kuşak dolanmıştır. 
												Belde ön kısma kuşak arasına bir 
												de ipekli Ödemiş işi damat 
												mendili sarkıtılmıştır. Üstünde 
												Ödemiş dokuması olduğunu 
												sandığımız çitare kumaştan 
												camadana benzer bir giyim 
												parçası bulunmaktadır. Başa fes 
												giyilerek etrafına yazma 
												dolanmıştır.
												1921 yılında Yunan işgali sırasında gayri Müslimlerin de yaşadığı 
												Ödemişteki bu zeybek dansının; 
												hareket ve icra tarzıyla 
												yaklaşık 30 yıldır Aydın, Muğla, 
												Denizli, Manisa illerinde alanda 
												yaptığımız tespit çalışmaları 
												sırasında gördüklerimizden çok 
												farklı olmadığını sanmaktayız.
												Halk Kültürü içindeki dansları diğer danslardan ayıran önemli bir konu da 
												dansta TAVIR’dır. Diğer bir 
												deyişle dansın karakteridir. 
												Zeybek danslarında yiğitlik, 
												mertlik gibi kavramlar konu 
												edildiğinden, danslarında bu 
												kavramları yansıtır biçimde icra 
												edildiğini görüyoruz. Bireyin 
												içinde yaşadığı toplumdan 
												kazandığı kültürel ve sosyal 
												birikimlerini, dans esnasında, 
												kendine eşlik eden ezgi ve 
												ritmle çakıştırarak ortaya 
												koyduğu hareket veya hareket 
												serisidir şeklinde 
												tanımlayabileceğimiz tavır 
												kavramını, bireyden başlamak 
												üzere, yöresel ve bölgesel 
												olarak konu edebiliriz. Ayrıca 
												coğrafik ve kültürel yapı, 
												cinsiyet, eşlik çalgılar, kişi 
												sayısı, dans için kullanılan 
												araçlar, hız (süre), oyun 
												tavrının oluşumunda önemli 
												etkenlerdir. Dansın aitliği
												konusunda belirleyici 
												özelliği vardır. Bu bağlamda 
												zeybek danslarını;
												
												1-     
												Yörelere göre (Aydın, 
												İzmir, Muğla, Milas vb.)
												
												2-     
												Kültürel yapılanmaya göre 
												(Yörük, Türkmen, Manav, Göçmen, 
												Şehirli, Köylü vb.)
												
												3-     
												Cinsiyetine göre (Erkek, 
												Kadın, Karma )
												
												4-     
												Kullanılan oyun 
												araçlarına göre (Kaşık, Bıçak, 
												Yatağan, Tüfek, Tabanca vb.)
												
												5-     
												Eşlik çalgılarına göre (Davul, 
												Zurna, Bağlama vb.)
												
												6-     
												Kişi sayısına göre (Tek, 
												Solo, Toplu)
												
												7-     
												Metronomuna ( hızına ) 
												göre ( Çok Ağır – Largo, Ağır –  
												Larget - Adagio, Kıvrak – 
												Andante ) sınıflamak mümkündür.
												 Fotoğraflardan ikonografi yoluyla analiz etmeye çalıştığımız ve alanda 
												yaptığımız belgeleme 
												çalışmalarını da esas alarak, 
												ayrıca konu ile ilgili yazılı 
												kaynakları da dikkate alarak 
												zeybeklik kurumu dışındaki 
												zeybek dansları için 
												çıkardığımız sonuçlara göre;
            
												
													
														
															
															
															  | 
														
														
															| 
															 
															
															
															
															İkiparmak Zeybek 
															Oyunu,Aydın-Bağarası 
															
															
															
															
															(Türk Halk 
															Oyunlarını video ile 
															belgeleme 
															çalışmasından Nisan 
															2002 A. Karademir 
															arşivi)  | 
														
													
												 
												
							
												1- Dansların icrası sırasında, zeybeklik kurumunda ya da Halk Oyunu 
												topluluklarında olduğu gibi özel 
												giysi giyilmemektedir. Danslar 
												güncel giysilerle icra 
												edilmektedir.  
												2- Genellikle ağır (Larget, Adagio) ve çok ağır (Largo) (Aydın 
												Bağarası’nda davul zurna 
												eşliğinde icra edilen zeybek 
												danslarının bir ölçüsü 35 saniye 
												sürelidir) zeybek dansları solo 
												niteliklidir. Bu dansların 
												icrasında doğaçlama esastır.
												3- Çok ağır (Largo) zeybekler davul-zurna, ağır (Larget, Adagio) zeybekler 
												davul-zurna yada klarnet, keman, 
												cümbüş, darbuka ve teke yöresi 
												zeybekleri davul-zurna yada 
												bağlama, cura, kemane, sipsi, 
												darbuka eşliğinde icra 
												edilmektedir.
												4- Yalnız kadınlar tarafından icra edilen zeybekler davul-zurna, eşliksiz 
												ya da ritm (dümbek, darbuka, 
												çömlek, bakraç) eşliğinde icra 
												edilmektedir.
												5- Danslar yalnız kadınlar tarafından ve yalnız erkekler tarafından icra 
												edildiği gibi birlikte icra 
												edildiği de görülmektedir.
												6- Danslar törenlerin yapıldığı, köy meydanı, avlu, sokak, özel düğün 
												salonu dans pisti gibi yerlerde 
												icra edilmektedir.  
												7- Dansçılar danslarını geleneğe bağlı kalarak, geleneksel formlar olan 
												çember veya düz sırada karşılama 
												biçiminde icra etmektedir.
												8- Dansçılar, çoğunlukla dans alanına, eşlik çalgıları dans ezgisini 
												icraya başladıktan sonra 
												çıkarlar. Ezgi ve ritmi iyice 
												kavradıktan sonra dans etmeye 
												başlarlar. Dansta doyuma 
												ulaşınca bitirirler. Eğer doyum 
												sağlanmamışsa birden çok dans 
												icra edilebilir.
												9- Dansçılar, zeybek dansının yanı sıra  başka geleneksel danslar da icra 
												edebilirler.  
												10- Geleneksel tarzda icra edilen zeybek dansı ritm yapısı 
												(düzümü) aynı olmak koşulu ile 
												farklı ezgilerle, aynı hareket 
												serisiyle icra edilebilir.
												
												
												
												11- Dansların 
												icrası sırasında oyun araçları 
												kullanılmaktadır (Kaşık, zil, 
												kılıç, bıçak, tüfek, tabanca 
												vb.).
												
												
												
												            
												12- Aynı anda birden fazla kişi, 
												toplu ve birlikte icrada 
												bulunduğu gibi, solo dans 
												niteliğinde de toplu icrada 
												bulunabilirler.
												13- Dans icracıları, dansları öncelikle kendileri için icra 
												ederler, beğendirme kaygıları 
												olsa bile, ön planda değildir.
												14- Dansların icrası sırasında kendileri için ve izleyenlerce ahenk 
												yaratılmak amacıyla, uyumlu 
												coşku bağırmaları yaparlar.
												 Zeybeklik kültürünü, zeybek dansları ile, zeybeklik kurumu ve halk 
												kültürü içinde, somut belgeler 
												ışığında değerlendirerek 
												sonuçlandırmaya çalıştık.
												Dileğimiz, ülkemizde öncelikli olmak üzere uluslararası alanda bu 
												kültürden yararlanılarak 
												bilimsel ve sanatsal ağırlık 
												taşıyan yeni eserler 
												yaratılmasıdır.
												
												Öğr. Gör. 
												Abdurrahim KARADEMİR
												(Ege 
												Üniversitesi Devlet Türk 
												Musıkisi Konservatuvarı Türk 
												Halk Oyunları Bölümü İcra 
												Anasanat Dalı Başkanı)
												Teşekkürlerimizle
												
												
												YARARLANILAN 
												KAYNAKLAR
												
												
												 AKDOĞU, 
												Onur:                 Zeybek 
												Kelimesinin Kökeni, 
												İzmir-Karşıyaka Belediye Konservatuvarı 
												Dergisi, Sayı 2, Nisan 1998, 
												İzmir.
												
												
												ARMAĞAN, Munis: 
												          “Kısa Don”, Efeler, 
												Aydın Valiliği İl Özel İdaresi 
												Yayını,
												Aydın 1991).
												
												
												ARMAĞAN, Munis: 
												          Batı Anadolu 
												Tarihinde İlginç Olaylar, 
												Uğur Ofset Matbaası, İzmir 
												1984.
												
												
												ARSUNAR, Ferruh: 
												           Batı Anadolu’da 
												Zeybekler ve Zeybek Oyun 
												Havaları, Kültür Bakanlığı, 
												HAGEM Arşivi, Y.B. 79.0008 
												(Yayınlanmamış Çalışma).
												
												AVCI, 
												A. Haydar:                
												“Zeybeklik ve Zeybekler”, Bir 
												Başkaldırı Geleneğinin Toplumsal 
												ve Kültürel Boyutları, 
												Verlag Anadolu GmbH, D- 
												Hückelhoven, Almanya 2001.
												
												
												AVCI, A. Haydar: 
												               “Zeybeklik ve 
												Zeybekler”, Folklor/Edebiyat 
												Dergisi, Sayı 12, 
												Kasım-Aralık 1997, Ankara.
												
												
												
												AVCI, A. Haydar: 
												               “Sosyal 
												İsyancılık ve Zeybekler”, 
												Folklor/Edebiyat
												
												
												Dergisi, 
												Sayı 13, Mart-Nisan 1998, 
												Ankara.
												
												
												
												AVCI, A. Haydar: 
												               “Zeybeklikte Töre 
												ve Törenler”, 
												Yol-Bilim-Kültür-Araştırma 
												Dergisi, 
												Sayı 2, Ekim-Kasım 1999, Ankara.
												
												
												AYDIN, Ali Fuat: 
												               “Kuruoğlu Zeybeği”,
												Halkbilimi Dergisi, Sayı 
												3,
												İlkbahar/Yaz 1999, ODTÜ Türk 
												Halk Bilimi Topluluğu Yayın 
												Organı, Ankara.
												
												
												BARIN, Nasuh: 
												                   Batı Dans 
												Tarihi, Kültür Bakanlığı 
												Yayınları, Türk Tarih Kurumu 
												Basımevi, Ankara, 1999. 
												
												
												BAYATLI, Osman, 
												:           Bergama’da Milli 
												Oyunlar, Bergama Halkevi  
												A. YILMAZ   Yayını, İzmir 1942.
												
												
												BAYATLI, Osman:
												            
												Ege’de Zeybek Oyunları ve 
												Havaları, Nefaset Matbaası, 
												İzmir 1943.
												
												
												 BAYINDIR, H. 
												Hilmi:        Tarihte 
												Zeybeklik ve Musikisi, Aydın 
												İli Antik Kalıntıları Koruma ve 
												Müzeleri Geliştirme Derneği 
												Yayını, Aydın 1964.
												
												
												BAYKARA, Tuncer: 
												          Zeybekler (Zeybek 
												Elbisesi Giyme Yasağı), 
												Belgelerle Türk Tarihi 
												Dergisi, Cilt 4, Sayı 22, Temmuz 
												1969, İstanbul.
												
												CEZAR, 
												Mustafa:                
												Sanatta Batıya Açılış ve Osman 
												Hamdi, Erol Kerim Aksoy 
												Kültür Eğitim Spor ve Sağlık  
												Yayınları, 2.Baskı, 1995.
												
												
												ÇİNE, Hamit: 
												                      Zeybek 
												Oyunlarımız (Kendi yayını. 
												Yayın yeri ve yılı belli değil).
												
												
												ÇİNE, Hamit: 
												                      
												Burdur’dan Damlalar - 
												Folklor, Uyan Matbaası, İzmir 
												1989.
												
												
												DEMİRSİPAHİ, Cemil:       
												Türk Halk Oyunları, Türkiye 
												İş Bankası Kültür Yayınları, 
												Ankara 1975.
												
												DORUK, 
												Yaşar:                   
												“Bergama Bengisi ve Efe Naraları 
												Üzerine Bir İnceleme”, Türk 
												Halk Müziği ve Oyunları Dergisi, 
												Cilt. 1, Sayı 5, Ocak-Şubat-Mart 
												1983, Ankara.
												
												
												
												ERÖZ, Mehmet: 
												                  “Zeybeklik ve 
												Zeybekler”, 
												Milli Kültürümüz 
												ve 
												
												Meselelerimiz 
												kitabında, Kültür Bakanlığı, 
												Ankara 1996.
												
												
												GAZİMİHAL, M. 
												Ragıp:    Türk Halk Oyunları 
												Kataloğu, Cilt 1, Kültür 
												Bakanlığı 
												HAGEM Yayını, Ankara 1991, Cilt 
												2, Ankara 1997, Cilt 3, Ankara 
												1999.
												
												
												HALİKARNAS 
												BALIKÇISI: “Eski Anadolu 
												İnançlarından Zeybeklere”, 
												Cumhuriyet Gazetesi, 22-26 
												Temmuz 1965.
												
												
												
												KARADEMİR, 
												Abdurrahim: “Zeybek Oyunlarında 
												Sahneleme ve Sahne Düzenleri”,
												
												
												Türk Halk 
												Oyunlarının Sah. Karşılaşılan
												Prob.Sempozyumu-1987, 
												Kültür Bakanlığı MİFAD 
												
												
												Yayını, 
												Ankara 1988.
												
												
												KARADEMİR, 
												Abdurrahim: “Dünden Bugüne 
												Zeybekler ve Oyunları”, 
												Efeler, Aydın     1991.
												
												
												KEPPEL, Major 
												George:    Narrative of a 
												Journey Across the Balkans in 
												the years 1829-1830. Cilt 2, 
												London 1831.
												
												
												OĞULTÜRK, Halil: 
												           “Zeybek Oyunları,Yöre, 
												Tür ve Giyim Kuşamları”, TFA,
												Cilt 17, 
												Sayı 327, Ekim 1976.
												
												
												
												OĞULTÜRK, Halil:  
												        “Türk Halk Oyunlarından 
												Zeybek Oyunları”, 
												1. 
												
												
												Uluslararası Türk 
												Folklor Semineri Bildirileri, 
												3.Cilt, Halk Müziği-Oyun-Eğlence, 
												Kültür Bakanlığı MİFAD Yayını, 
												Ankara 1977.
												
												
												
												OSMAN HAMDİ BEY 
												ve Marie De LAUNAY: 
												1873 Yılında 
												Türkiye’de Halk 
												
												
												
												Giysileri-Elbise-i Osmanniyye, 
												Sabancı Ünv.Yayını, İstanbul 
												1999, 2. Baskı (Bu kitabın ilk 
												baskısı 1873 
												
												
												yılında 
												Viyana’da yapılmıştır.)
												
												
												ÖZBOYACI, İsmail: 
												          “Zeybekler”, TFA, 
												Cilt 19, Sayı 363, Ekim 1979 (Aynı 
												yazı, Türk Halk Müziği ve 
												Oyunları Dergisi, Cilt 1, Sayı 
												3, Temmuz-Ağustos-Eylül 1982).
												
												
												
												ÖZBOYACI, İsmail: 
												          “Ege’de Zeybek Giyimi 
												ve Kışlık Olarak Kullanılan Aba”,
												
												
												3. Milletlerarası 
												Türk Folklor Kongresi 
												Bildirileri,  
												Cilt. 5-Maddi Kültür, Kültür ve 
												Turizm Bakanlığı MİFAD 
												
												
												Yayını, 
												Ankara 1987.
												
												
												ÖZKAYNAK, Kemal: 
												         Efelerden Haber, 
												C.H.P. Basımevi, Aydın 1946.
												
												
												SAĞDIÇ, Ozan: 
												                  “Aydın”, Aydın 
												Valiliği Yayını, Aydın 1988.
												
												
												
												ŞAPOLYO, Enver 
												Behnan: “Efe, Zeybek, Kızan... 
												Yaşayışları ve Adetleri”, 
												Türk 
												
												
												Yurdu Dergisi, 
												Yıl 1, Sayı 1 (234), Temmuz 
												1954, Ankara.
												
												
												ŞAPOLYO, Enver 
												Behnan: Mezhepler ve 
												Tarikatlar Tarihi, Türkiye 
												Yayınevi, 
												İstanbul 1964.
												
												
												ŞÖLEN, Asaf 
												Gökbel:        Aydın İli 
												Tarihi-1, İstanbul 1936.
												
												
												
												 TARANÇ, Berrak: 
												              
												Ege Bölgesinde 
												Yaşayan Halk Müziği Ezgileri,
												
												
												Zeybekler ve 
												Ellialtı Ezginin Çeşitli 
												Yönleriyle Kataloglanması, 
												Ege Üniversitesi DTMK Yayını, 
												İzmir 1988.
												
												
												TEXİER, Charles: 
												               Asie Mineure 
												Description Geographique, 
												Historique, ET Archéologique ET 
												des Villes De La Chersonnése 
												D’ASİE,
												Cilt 2, Paris Imprimeurs de 
												L’ınstitut De France 1862.
												
												
												TÜRKOĞLU, 
												Sabahattin:  “Zeybek ve Efe 
												Sözcükleri”, TFA, Cilt 
												17, Sayı 334, Mayıs 1977.
												
												
												
												TÜRKOĞLU, 
												Sabahattin:  “Tarih İçinde 
												Zeybek Kıyafeti”, 
												3. Milletlerarası 
												Türk 
												
												Folklor Kongresi 
												Bildirileri, 
												Cilt 5-Maddi Kültür, Kültür Bakanlığı 
												MİFAD Yayını, Ankara 1987.
												
												
												TÜRKOĞLU, Sabahattin:   “Erkek 
												Kıyafetlerimiz ve Türkiye’deki 
												Dağılımı Konusunda Bir Harita 
												Denemesi”, 5. Milletlerarası 
												Türk Halk Kültürü Kongresi, 
												Maddi Kültür Seksiyon 
												Bildirileri, Kültür 
												Bakanlığı HAGEM Yayını, Ankara 
												1997.
												
												
												ÜSKÜP, Şeref: 
												                    Çakıcı 
												Efe, Hür Efe Matbaası, İzmir 
												1975.
												
												
												ÜSKÜP, Şeref: 
												                    Hey 
												Gidinin Efesi, Hür Efe 
												Matbaası, İzmir 1988.
												
												
												ÜSKÜP, Şeref: 
												                    Milli 
												Mücadelede Efeler, Hür Efe 
												Matbaası, İzmir 1992.
												
												
												YAVİ, Ersal: 
												                       
												Efeler-Eylemleri-Töreleri-Dansları-Giysileri, 
												Aydın
												Valiliği İl Özel İdaresi Yayını, 
												Aydın 1991.
												
												
												
												YAZICIOĞLU, Vehbi: 
												      “Bergama Zeybek Oyunları 
												Öğretimi”, 
												Türk Halk Müziği
												
												
												ve Oyunları 
												Dergisi, 
												Cilt 1, Sayı 8, 
												Ekim-Kasım-Aralık 1983.
												
												
												YETKİN, Dr. Sabri: 
												            Ege’de Eşkıyalar, 
												Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 
												İstanbul