Halk oyunları bakımından Halay bölgesi
içerisindedir . Halaylar oyuncuların yarı halka
biçiminde birbirlerine tutunarak oynadikları oyunlardır.Kadın
ve erkeklerin birlikte dans ettiği bu yöremizde hasat sonunda yapılan
eğlenceler işlenmektedir. Melodik yapısı zengin olan bu yöremizde danslar
zaman zaman ağır,zaman zaman da çok ritmiktir. Türkmen bölgesi olan Gaziantepte oyunlar ayrı ayrı diziler halinde de oynanmaktadır. Gaziantep
gerek kız erkek giysileri ve aksesuar bakımından çok zengindir.Leylim
Halayları, Kaval, Düdük, Tef ve bir türkücüden oluşan müzik grubunun eşliginde yürütülür.
OYUN ÇEŞİTLERİ:
Dokuzlu, Oguzlu, Çepikli-Çibikli
(Havarisko da denir. ), Kırıkhan, Ağırlama, Fatige demune, Mani, Sirin Nar,
Mendilli, Leylim,Meryem, Mermere, Kaba, Tam Kaba, Kirikcan, Çobanbeyli,
Nahsani, Barak Halayi ya da Barak iki Kamis oyunu, Üçürdüm.
Oyunlara eşlik
eden müzik aletleri şunlardır:
Davul, Zurna
GAZİANTEP YÖRESİ KIYAFETLERİ
KADIN GİYSİLERİ
BAŞA GİYİLENLER
Merkez ve
çevre köylerde çevre yazma gümüş taç üzerine ya da tepelik üzerine poşu
ya da taçh fes üstüne dolak atılmış, ön kısmına gümüş ve altın dizili bir
biçimde yapılmaktadır."Çarşaf, meşrefe ve mezar”da kullanılmaktadır.
Meşref:
Varlıksız
kişilerde başa atılmış kareli bir örtüdür.
Mezer:
Peştemallara da mezer adı verilir.
Aynca yörede
"kafiye”de kullanılmaktadır. Meşrefe üste aldıklan örtülerin herbiri
içinde
kullanılır.
Yörede yine
"hisir" adı verilen iyi cins gümüşten oluşan taç ve hotoslar
kullanılmaktadır.Altından
yapılmış olanlarda "teste" adını alır.Başa gümüş işlemeli fes giyilir.Feslerin
üzeri ve etrafi süslüdür.Ön kısımda alna doğru "gazi" denilen altınlar
sarkar.Aynca
gümüş penezde sarılabilir.Fesin önünde gümüş bir küpelik asılıdır.Kenarlan
gümüş paralı
olan taç, fesin üstüne yerleştirilir.Fesin üzerine pullu dolak örtülür.
Etrafına ipekten yapılma poşu sarılır.Fesin üzerine tor kuşunun tüyleri
boyanarak takılır.Aynca
üst ve yan taraflara karagöz çiçekleri de sokulur.Fesin arkasından ince ve
parlak olan
renk renk pullu yazmalar asılır.Saçlara ek olarak sac kaytanlan
takılır.Yüzde yanaklara gelecek şekilde paralı, boncuk işlemeli yanaklıklar
vardır. Bunların adına "sekke"
denir
Barak Köyleri saçlarına "erbi" denilen siyah ipekten yapılmış suni saç
takarlar.Buna
sağ bağı da denir.İpek ahmediye bağlanır.Yan üst ve sol tarafa tozak denilen
horoz, tavuk tüylerinin renklendirilmişlerinden bir demet takarlar.
Tepelik:
Çuha fes
üzerine gümüş tepelik, gümüş alınlık ve yanak kısmına sarkan
gümüş penezden
oluşur.
Ahmediye:
Tepelik
üzerine sanlan bu poşu, saf ipekten olup üzeri işlemelidir. Portokal
rengindedir.
Tozak:
Tavuz
kuşu, güvercin,telekçi kuşu, tavuk gibi hayvanlann tüylerinden ve
mevsim çiçeklerinden
oluşur.
Altuniye
Poşu:
Ipekli olup, kenar kısmı sırma işlemelidir. Alın kısmına ahmediyenin
üstüne sarılır.
SIRTA GİYİLENLER
Salmalı
Gömlek:
Üzeri simle işlemeli olup, yakasızdır.İçe giyilir.Kolları uzun olduğundan
el bilek kısmından ve omuz üzerinden tam boyun kısmına bağlanır
Merkez ve
çevre köylerinde iç çamaşırı olarak ciğer deldi veya musabak giyilir.Salmalı
gömleğin kolları üç eteğin kollarının kirlenmesini önleyecek şekilde
dışarıdan katlanarak ensenin hizasından iki salma düğümlenir. Gömleğin
üzerine mavi çuhadan
yapılmış, fermane
veya kadıfeden yapılan hırka giyilir.
Üç etek genellikle kadıfeden
yapılır.Cepkenle buluzu andıran gömleklerde giyilebilir.
Elbeyli'de
sırtta üç etek zubun (zibin) giyilir.Yani içi astarlı uzun kollu etek kısmı
üç parça
olan uzun elbise bulunur
Üç etek elbiselerin, genellikle kadıfe veya satenden yapıldığı görülür.
Beyaz ketenden
üzeri işli üç etekler giyilir. Bunlara "ağ saya" denir. Üç eteğin içine
salmalı gömlek giyilir. Şeytan gömleği de denen bu giysinin boyu yere kadar
uzun ve salmaları büyüktür.Yörede
içte yakasız düz "köynek" vardır.Bu köynek hassa kumaştan yapılmıştır. Bunun
üzerine gümüş işlemeli üç etek denilen zubun giyilir.Üç eteğin üzerindeki
değişik
renkte çizgi motiflere baran adı verilir. Baran gümüş işlemelidir.Ön tarafi
açık olan üç eteklerin ilik kısımları bürümcek ya da örme işlemelidir. Bunun üzerinede gümüş işlemeli
bir üstlük giyilir. Üstlükler kadıfeden yapüir, göğüse gelen kisimlarla arka
kesim
kendinden dokuma işlemelidir. Üç etek zubunlarınn kol ağızlarında "salma"
denilen kolcuklar
vardır". Bu kolcuklar iş esnasında dirsek üstünden bağlanır.
Barak
köylerinde ise "salmalı gömlek" giyilir. Bu gömleğin üstüne kadıfeden "üç
etek"
giyilir. Aynca mavi çuhadan yapılan, yakasız, önü açık ve kol ağızı dar olan
"fermane"
veya "hırka" giyilir. Kışın "pamuklu hirka" yazın ise ince kumaştan yapılan
"sam
hırkasi" giyilmektedir.Gaziantep'te genel olarak içe "salmalı gömlek"
giyilmektedir.Bu
salmalar bazı
yörelerde dar ve küçük, bazı bölgelerde ise geniş ve uzundur. Gömleğin
kollarına
eklenen salmalann amaci, iş esnasında kadıfe olan üç eteğin kollarının
kirlenmesini
önlemektir.Merkezde
ve çevre köylerde entarinin ve üç eteğin üzerine belde "kemer" ya da
"kuşak"
bulunur.Kemer altın veya gümüştendir. Kuşak ise kumaş üzerine işlemeler ve
çeşitli süsler ile elde edilir. Sal kuşak da bağlanabilir.
Elbeyli'de
gümüşten yapılma çeşitli kemerler vardır
1- Kırma
turalı gümüş kemer
2- Kasnak
gümüş kemer (tek parça gümüşten yapılmıştır. on cm eninde kıvrılmıştır.)
3- Zincirli
kemer
Yörede üslük ve etek, zubunun üzerinden gümüş bir kemer takılır.
Gümüş
kemerler tek parça, bazıları motif motif kesme gümüşlerden yapılmıştır.
Altlarından kalınca bir bez geçirilerek çabuk yıpranması önlenir.
Barak köylerinde; belde gümüş "aşık" veya "hasır" kemer bulunur
Merkezde en
alta iç donu giyilir.Üzerlerine çeşitli renklerde şalvar giyilmektedir.Şalvann
üzerine giyilen salmalı gömleğin etek kısmı dize kadar iner.Üç etek ise
gerekirse arkadan iki yandaki parçaları ortada birbirine bağlayarak giyilir.
Elbeyli'de şalvar
bilekten büzmeli ve
boldur.Göz alıcı renkler tercih edilir.Şalvann üzerine zubunun
etekleri iner. En
üstte ise yere kadar uzun olan önlük takılır. Bu önlük büzgülü ve ince
kemerlidir.
Kilis'te ise üç eteğin altından çiçekli basmadan dikilen bir şalvar bulunur.
Bu şalvarın
paça kısımları işlemelidir.
Barak oymağında da kadınlar ve genç kızlar şalvar giyerler. Ayrıca uzun
önlük takarlar.
Mini
Yelek:
Kolsuz ve yakasizdir. Iç gömlek üzerine giyilir. ipeklidir.
Gümüşlü
Keten:
Omuza alınır.Bir köşesi boncuklar ve renkli pullarla işlenir.Örgü
saçlar ve üzeri gümüş halhallarla kaplıdır. Kaytan denilen gümüş saçakları
vardır
Önlük:
Bele takilrr. Genellikle etek kenarlan işlemeli ve düz olanlan da vardır.
Şalvar: Genellikle ipeklidir. Desenli olanlan da vardır.
Üç Etek:
Uzun kollu ve yakasızdır. Ketep olup, elde etek kenarlan ve yakası motif
işlidir.Mini gömleğin üstüne giyilir
AYAĞA GİYİLENLER
Merkezde
ve çevre köylerinde kadın giysilerinde ayaklarda genellikle elde işlenmiş
yün çorap
kullanılır.Bunlara "sivas" çorabı denir. "Zırhlı çorap" ise bacağa
bağlanarak
giyilir. Ayaklarında yemeni bulunur. Yemeninin bir çok çeşiti var. Gül
şeftali yemeni
(annabi, siyah merküp, çarpana ve krrlangıç) adı verilen yemeni çeşitleri vardır. Edikler konçlan uzun olarak ayak bileğine kadar çıkmış bir şekilde yapılır. Yörenin orjinal ayakkabısı "kapkap”tir. Tahta ve deri karışımından oluşur.
Üzerinde gümüş kakmalar ve çıngıraklar
bulunur. Yöresel ediklerin adına "hade" denir. Edik biçiminde olan bir
kunduradır.
Başka bir çeşide de, mesi-lapçin adı verilir
Elbeyli
köylerinde ayaklarda yemeni veya tabanında demir çakılı nalçadan papuç
görülür
Yörede aynca
ayağa beyaz ya da açık sarı renkte çorap giyilir.Bu çoraplar bazen
işlemeli
olur.Ayakkabı olarak genellikle kırmızı renkte olanlar tercih edilir. Bazen
kara
yemeniye de rastlanır. Barak yöresinde ayağa edik giyilmekte ve genellikle
sarı renkte
olanlar tercih edilmektedir. Aynca yemeni, postal türü ayakkabılarda
giyilmektedir
Çorap:
Genellikle yündür ve elde örülür
Yemeni:
Kırmızı renktedir. Altı düz ve rahattır
TAKILAR
Basın
alın kısmına küpe görünümlü altın ve boncuk işli takı takılır.Feslerin kenarlan
"gazi" denilen altınlarla süslüdür.
Boyuna
ise gümüş kolye takılır. Aynca beşibirlikler de yaygındır. Bu takıların
üzerinden "hamayli”lar sarkar. Ayak bileklerine "halhal" denilen bir
bilezik takılır. Halhalların
uçlannda "kongurdaklı" sarkmalar vardır
AKSESUAR
Gümüş Kemer:
Gümüşten
olup, kelebek şeklinde bir tokası vardır.
Mendil:
Üzeri
pul işlemeli olup, bele takılır.
Muska:
Genellikle deriden olur.
Gerdanlık:
Altından
yada gümüştendir
ERKEK GİYSİLERİ
BAŞA GİYİLENLER
Gaziantep'in
merkezinde fes, tunus fesi, hazırli fes, hasırsız fes şeklinde mavi püsküllü
olarak kullanılmaktadır. Aynca "göpcük" adı verilen bir fes çeşiti de çevre
köylerde kullanılmaktadır. Yine fes, keçeden yapılmış "külah”lar ya da
"terlik" adı verilen patiskadan
oluşan bir başlık giyilir, sarık, beyaz tülbent, "ağabani" birbiçimde
sarılır. Bazen poşu, kuşak, çember terliğin üzerine sarılırdı. Elbeyni ve
çevre köylerinde köylüler
başlanna beyaz
keşik "turban" takarlar
Müsabeyli
Bucağı ve köylerinde erkekler başlarına "terlik" dedikleri bir külah
giyerler. Bu terlikler beyaz ya da açık san renkte örülür. Üzerlerine koyu
sarı renkte motifli
işlemeler yapılır. Dag köylerinde bu terlikler uzun ve sivridir. Terliklerin
ucunda koyu
sarı ya da beyaz renkte bir püskül vardır. Terlikler genellikle iplikten
örülmektedir.
Terliklerin etrafına
ipekli poşu sarılır. Poşu sim işlemelidir. Poşulann uçlan püsküllüdür. Bu
püsküller poşu sarılınca alına ve gözlerin üzerine sarkar. Poşunun bir ucu sag tarafindan dose kadar sarkıtılır.
Barak
yöresinde ipekli kavun sarısı veya beyaz ahmediye giyerler.Beyaz poşu fakirlik,
sarı poşu zenginlik ifadesidir. Beyaz poşuya "merkeziyet" de denilmektedir
Merkezde ve dağlık bölgedeki köylerde külah ve terlik hakimdir. Külah ve
terliğin
çevresine bir poşu sarılır
Suriye
sınırına yakın köylerde "ağil" hakimdir. En eski başa giyilen giyim şekli,
etrafına
poşu bağlanan sivri külah ve terliktir
Merkeziyet: Başa takılır.Beyaz
renkte ipek olup kenarları yuvarlak top şeklinde
ipek püskül işlidir
SIRTA GİYİLENLER
Merkezde
gövde kısmında, dize kadar uzanan geniş cübbe, yakasi "sako" biçiminde
dökülen hırka ve aba eski giysiler arasında kullanılmaktadır. Abalar,
kırmızı, uzun
kollu ya da kolsuz
ya da önü açık biçimde "maşlah”da giyilir. Yine bazılarınca buna kuzu
derisinden yapılmış, kürk biçiminde maşlahlar bulunur. Bunlara "buziye" ya
da "kolsuz
salta" da denir. "Cepken" sirma işlemeli olarak kullanılır. "Zibin" açık ve
kapalı giyilen
gömlek türünden bir giysi kullanılır.Zıbınlar bu yörede omuzdan düğmeli
olarak
kullanılır.Aynca cepken altına yakasız uzun kollu mintan giyilir
Elbeyli köylerinde üzerlerine beyaz gömlek, bazen de uzun zıbın (uzun
elbise), önden
düğmeli (yarım yaka) gömlek giyilir. Diğer yörelerde ise yakasız mintan
giyilir. Yöredeki
adı içlikdir. Keten dokuma olan içlikler yukarıdan aşağıya sık çizgilidir.
İçlikler
beyaz ya da kirli beyaz renktedir.Çizgileri ise kahverengi veya mavidir. Bu
içliğin üstüne
kahverengi veya lacivert bir yelek giyilir.Bu yelekler işlemeli ve çok
düğmelidir.Adına
"bürümlü yelek" denir. Bazı köylerde ise "lark düğmeli”de denilmektedir.
Yeleklerin
belin üstünde kalan sag ve sol yanları kaytan işlemelidir. Bu işlemelerin
motifleri
ayağa giyilen şalvarların cep altı motiflerinin
aynıdır.Bürümlü yeleklerin
düğmeli bölgesi
yukandan aşağıya bürümcem örmelidir. Aynı bürümcekten top top düğmeler çok
sık biçimde
dikilmiştir. Bürümlü yeleklerin kollan yarımdır. Kol ve arkalar ipekli
kumaştandır.Bürümlü yeleklerin üzerine özellikle dag köylerinde aba giyilir.
Kara, kırmızı,
kurşuni, beyaz-kara
çizgili olmak üzere birçok renkleri vardır. Beyaz üzerine yukandan aşağı
çizgili abalar ince dokunurlar. Bunlar genellikle ovalık köylerinde giyilir
Bu abalann
adına taşci abası denir. Maraş abası da denilir. Dag köylerinde genellikle
kalın aba giyilir. Kırmızı abalann arka üst kısmı ve döş üstleri kendinden
dokunmuş
olarak işlemelidir. Abalann yakası olmaz. Kırmızı abalann üzerinde ince ve
seyrek beyaz
süs çizgiler vardır. Dar gelirli olanlar keçi kılından dokuma kara aba
giyerler
Barak ve
çevresi köylüleri ise "çitari yelek" ve üzerine barak abası giyerler. Zen-ginler,
üzerine cepken giyerler. Bu cepken işlemeli ve sirmali maşlah şeklindedir.
Maş-lak
Araplann özel kiyafetlerindendir. Fakirler aba giyerler, işlemelidir. Sırmalan daha azdır. Cepken altma
kapatmalı gömlek giyerler.Düğmeleri solda omuzdan başlar.
aşağıya doğru iner. Ayrıca bu gömleğe zubun da denir. Kutlu zubun da giyildiği olur.
Gömlek beyaz üzerine siyah çizgilidir.
Renkli de olabilir. Abalar; yerli aba, Maraş abasi,
Form abası, yarım aba adlarını alır.
lç
kısma "zıbın, kutnu zubun" adlan ile anılan uzun elbise giyilir.Üstüne
mintan veya
içlik denilen yakasız uzun kollu yukandan aşağı doğru çizgili gömlek
giyilir. "Kırk düğmeli veya bürümlü
yelek" denilebilen çok düğmeli bir tür yelek giyilir.Abalar
yakasızdır. Kalın dokuma, ince dokuma
yerli abadır.
Merkez
ve çevre köylerinde alt kısma şalvar giyilir. Şalvar siyah ya da mavi renkte
uzun ve bol şekilde yapılır. Bu şalvarlar için "çintiyan" adı
kullanılmaktadır
Varlıklı olanlar çuhadan yapılmış şalvar giyerler. Uçkurlu ve patiskadan
yapılmış
türleri de vardır. Asıl yörenin en eski şalvar cinsi kıldan yapılmakta ve
varlıklılar
tarafindan
kullanılmaktadır.Yörede "çakir”da kullanılır.Donlara tuman adı
verilir.Bunlar da bol ve topuğa kadar uzun bir yapıdadır. Uçkurla belden
tutturulur.Bu donları uçkurları
süslü olarak
yapıldığından zıbının önünden sarkıtılması yörenin geleneklerindendir
Elbeyli'de özellikle mavi, siyah renkli şalvar giyilir. Şalvarın cep
ağızları kaytan işlemelidir.Yörede
aynca bel altına şalvar giyilir. Bu şalvarın ortası bol ve torba biçiminde
aşağı doğru
sarkıtılır.Torba biçimindeki şalvar ortasının yürürken dizlere dolanmaması
için en uç
kısma içeriden bir kurşun ya da dekir dikilir. Bu durum aynca zengin bir
görünüm
verir. Şalvarlann cep ağızları bürümlü yeleklerdeki aynı motifli bürümcek
işlemedir. Aynı işlemeler şalvarın paçasında da bulunur. Bazen de paça
kısımlarında sim
işlemeler vardır.
Genellikle şalvar ve bürümlü yeleklerin rengi ve kumaşi aynıdır. Şalvarlar
da bürümlü yelekler gibi gabardin kumaşından yapılır.Bunların birçok renkten
yapılmasına
karşın,dağ köylerinde genel olarak kahverengi, lacivert ve çokaz olarak da
kurşuni renk tercih edilir.
Barak yöresinde mencester şalvar denilen menchester isimli kumaştan yapılan
şalvar giyilir.Şalvarın içine uzun bağlamalı tuman giyilir. Bağları
ayaktadır. Kahge bezinden
yapılır
Dürümlü
şalvar da kullanılır. Dürümlü şalvarın renkleri gri ve kahverengidir.
Fakirler pamuklu şayak şalvar giyerler. Buna sayalı şalvar da denilmektedir
Yörede
çintiyan da görülmektedir.Şalvar kuba-orta, kuba-halebi diye
isimlendirilmekte ve bu isimler genellikle şalvarın dikim biçimine verilen
adlardır.Kuba şalvar oldukça bol,yanm kuba paçalar dar, orta kısmı (peyik)
genişçe şalvardır. Halebi şalvarlar
mencester denilen
bir kumaştan yapılmış, paça kısmı fermuarın yarısı ile kaplanmış
(dayanıklı olması
için) genellikle siyah renkte bir tür şalvardır. Aynca ice tuman da
giyilmektedir.
Amerikan bezinden yapılan şalvar biçimle paçaları biraz kısa bir şalvar
altlığıdır.
Şalvar:
Genellikle siyah kumaştan olup beli beyaz uçkurludur.Aynı zamanda açık
kahve
renginde ve cep-ayak kenarları işlemeli olanları da vardır
Cezair
Yeleği (Kırk Düğme):
Yakasız olup, iç
gömleğin üzerine giyilir.Yaka kısmı sırma işlemelidir.Büyük bir özenle
işlenir. Kolsuzdur
Aba:
Kısa
kollu olup, cezair yeleği üzerine giyilir.Üzeri saf ipek ve sırma işlemelidir.
Kuşak:
Bele
takılır.Renkli iplikle işlenir. Dokuma tezgahında dokunur.Gaziantep'e
mahsusdur.
İç Gömlek:
Yakasız
olup genellikle boyuna çizgilidir.İpek kumaştan yapılır.Sadece
yakada bir düğme vardır. Kollan bol ve rahattır.
AYAĞA GİYİLENLER
Gaziantep'in merkezinde ayaklarda işli yün çoraplar bulunmaktadır. Kundura-yemeni,
kırmızı renkli ya da sarı renkli olmak üzere kullanılmaktadır. Bazı "kabarah
ayakkabı" giyenler görülür. Bunlara postal, potin adı verilir, aynca
erkekler arasında
çarık, papuç,
lapçin, karçın, kelik adı verilen papuçlar giyilir
Elbeyli'de
ayaklarda yemeninin her türlü rengi kullanılır.İşlemeli veya düz yün
çorap
görünmektedir.Yörede bazı köylerde ayağa kırmızı veya siyah yemeni
giyilmesine karşın, dag köylerinde
"kırmızı postal" giyilir. Kulaklı yemenilerin daha eski olduğu
bilinir.Kırmızı
postallar tok
burunludur. Burun ve topuk arkaları yine sahtiyeden parça yama olarak süs-lüdür.
Postal siyah olursa yamalar kırmızıdır
Barak
köylerinde ayaklarına kırmızı merküp, keçi derisinden yapılmış altı nalçalı
şamaniye mavi
püsküllü edik giyerler. Burnu yukarı doğru kıvrıktır
Postal uzun
konçludur. Genellikle tarlada çalışırken veya kışın iş esnasında giyilir.
Çorap:
Genellikle beyaz ve sarı olur.
Hade:
Günümüzde artık tarihe karışan bu ayakkabı camuz derisinden yapılır.Ayak
bileğini
iyice sarar. Genellikle mor veya siyah renktedir
AKSESUARLAR
Köstek:
Bele, kuşağın üzerine takılır. Gümüştür.
Tütün
Kesesi:
Erkeklerin kendi aksesuarlarını koymak içindir. Çakmak, sigara tablasi
vb. Kadıfe olanı makbuldür. Üzeri sırma işlemelidir
Mendil
(Sallama):
İpekli mendil olup, kenarı işlemeli veya düz olur.
BELE
TAKILANLAR
Merkez ve
çevre köylerde belde sal kuşak vardır. Kemer, trablus sal, kayış kuşak,
acem şalı,
yün ve ipek ya da yün ve pamuklu karışımından oluşan birkaç kat sarılan
kuşaklar
kullanılır.Içinde bıçak, tütün kesesi, sigara tablası vb. muhafaza edilir.
Bacağa bağlanan kaytanlar göbek
kısmımın altından doğru sarkıtılarak bir kavis yaptırılır.
Kuşakların üstüne çevre köylerde, bir
kalın palaska adı verilen meşin kemer kullanılmaktadır
Elbeyli'de ise bele "palıska kuşak" bağlanır .Antep kuşağının üzerine yörede paliska adı
ile anılan meşin kemer bağlanır
Yörede aynca,
bürümlü yelek ve şalvarın üzerinden bele bir kuşak sanlır.Kuşak
genellikle beyaz ve
ipeklidir. Püsküllü olan kuşağın püskülleri aşağı doğru sarkar.Ayrıca
vücudun sag yanına
doğru genişletilerek dolandırılır.Bel kuşağının ucu vücudun sag
yanından diz üstüne
kadar sarkar.Genel olarak bel kuşağının bu olmasına karşın bazen
başa sarılan gümüş
ya da sim işleme poşularında bele sanldığı görülür.Çok az olmakla
beraber sal kuşak
saranlar da görülür. Barak yöresinde "Horasan kuşağı" takarlar.Zenginler
"sal kemer" takarlar. Kuşak bulamayanlar beyaz poşu bağlarlar. Tütün kesesi
(sirmah),
çakmaklık (sırmalı) ve köstekli saat bele takılan aksesuarlardır